آرشیو مجلات

گردشگری تجاری 1398/03/05

article img

وقتی از کلمه تجارت که جزء جدی ترین فعالیت های بشری از دیرباز تاکنون بوده است و گردشگری، که در وهله ی اول نشانگر یکی از جنبه های سرگرمی زندگی هر انسان و گسستن وی از کار است، یک ترکیب میسازیم، در واقع از نگاه بسیاری، به ایجاد یک پارادکس دست زدیم. اما این عبارت و در واقع صنعت پشت سرآن، طی 15 سال اخیر بی وقفه درحال رشد و اثرگذاری بر اقتصاد جهانی است. هرچند هنوز در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، یا از اهمیت کافی برخوردار نیست و یا زیرساخت های مناسب گسترش خود را نیافته است.
اما برای تعریف این عبارت ابتدا به تعریفی از گردشگر( توریست ) میپردازیم که سازمان جهانی گردشگری که به اختصار UNWTO نامیده می شود، ارائه می دهد: «هر فردی که برای اهداف تفریحی، کاری و تجاری و سایر اهداف به مکان یا مکان هایی خارج از محل زندگی معمولش سفر کند و کمتر از یک سال آن جا بماند توریست یا گردشگر نامیده می شود.»
چنانچه این سفر به دلائلی همچون تحقیقات بازاریابی، مذاکره با شرکای تجاری، امضای قرارداد، مشارکت در نمایشگاه و غیره انجام شود، مفهوم گردشگری تجاری محقق شده است.به طور کلی این نوع گردشگری تمام سفر هایی که هدفشان با شغل و منافع تجاری مسافر در ارتباط باشد را در بر می گیرد.
گردشگری تجاری، علیرغم توسعه در قرن بیستم و در سایه ی رشد کسب وکارها و صنایع نوین، یکی از قدیمی ترین زیرمجموعه های گردشگری به شمار می رود. شاید بتوان گفت که اولین و قدیمی ترین دلیل سفر و مهاجرت انسانها در گذشته، به منظور مقاصد کاری و تجاری و مبادله کالاها صورت میگرفته است. از زمانی که انسان نخستین به تنهایی و برای شکار سفر میکرد، تا زمان تشکیل اولین اجتماعات انسانی که برای یافتن محل زندگی مناسب و ایمن و در جستجوی آب وغذا، سفر کرد، میتوان ریشه های این نوع از گردشگری را یافت. انسان ها از گذشته های دور برای تبادل کالا به کالا و کسب و کار اقدام به سفر می کردند که در حقیقت ریشه پیدایش گردشگری تجاری هم همین تبادلات بوده است.
در نهایت هم، با پیشرفت تکنولوژی و اختراع ماشین، قطار، کشتی و نهایتا هواپیما سفر بیش از پیش راحت تر و در دسترس تر شد و دیگر افراد می توانستند با یک بلیط هواپیما و در عرض چند ساعت خود را به آن سوی دنیا برسانند.
جهان در اواخر قرن بیست شاهد انفجاری در آمار گردشگری تجاری بود و این حوزه از توریسم با افزایش زیادی روبرو شد. بر اساس داده های سال ۱۹۹۸ سازمان گردشگری بریتانیا، گردشگری تجاری در مجموع ۱۴% از کل سفرهای خارجی یا داخلی در بریتانیا را به خود اختصاص می داده است. با این حال، شاید باورتان نشود که در بررسی سال ۲۰۰۵ این رقم به آمار شگفت انگیز ۳۰% نزدیک شده است. سازمان گردشگری جهانی برآورد کرده است که میزان گردشگری تجاری در سطح جهان هم به زودی به ۳۰% خواهد رسید. این رقم به اندازه ای قابل توجه است که کشورهای مختلف دنیا از سال ها قبل متوجه اهمیت این حوزه در صنعت گردشگری شده اند و با سرمایه گذاری های کلان و برنامه ریزی های طولانی مدت در جهت جذب گردشگر تجاری برآمده اند.
سفرهای بازرگانی معمولا به مراکز اقتصادی صورت می‌گیرد. بسیاری از مراکز بزرگ بازرگانی در سراسر دنیا در این امر رقابت می‌کنند تا پذیرای چنین مهمانانی باشند. کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس بیشترین مسافران تجاری را به خود جلب می‌نمایند و درصد قابل توجهی از گردشگری این کشور ها متعلق به گردشگران تجاری می باشد.
مقصود اصلی گردشگری تجاری ، تفریح یا استراحت نیست بلکه افراد برای انجام بخشی از حرفه و کار خود عازم سفر می‌شوند. کشورهای گردشگر پذیر شرایطی را فراهم می‌کنند تا این نوع گردشگران بتوانند در مدت اقامت خود به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازند و فرصت‌های بیشتری برای تفریح داشته باشند. برنامه ریزان این کشورها امکانات تفریح، استراحت و بازدید از آثار و ابنیه و سایر جاذبه‌های گردشگری منطقه خود را برای این نوع از گردشگران فراهم می‌کنند.
اما سیاست ها و زیرساخت های هرکشور به میزان توجهی که به این شکل از گردشگری میدهد، در جهت کسب ثروت و رشد بیش از پیش گردشگری تجاری، بسیار تاثیرگذار خواهدبود. چرا که در حوزه گردشگری به معنای متداول آن کلیه مشاغل مرتبط با آن از جلب گردشکری سود می برند. در حالیکه در بحث " توریسم تجاری " علاوه بر مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری تمام بخش های اقتصادی کشور نیز از آن بهره مند می شوند. ناگفته نماند که این نوع توریست ها غالبا از ثروتمندان می باشند که هر کدام یک کارخانه یا شرکت تجاری دارند و یا حداقل از کارشناسان برجسته یک شرکت تجاری خارجی می باشند که میزان خرج کردن و خریدهای آنان با یک توریست معمولی اصلا قابل مقایسه نیست.
بهترین نمونه ی سیاست های پیاده شده جهت رشد توریست تجاری را میتوان در کشور آلمان دید که بزرگترین کشور برگزار کننده نمایشگاه های بین المللی است و همه ساله صدها نمایشگاه بین المللی در شهرهای مختلف آن برگزار می شود و میلیونها یورو سود عاید این کشور می نماید. با نگاهی گذرا به تقویم برگزاری این نمایشگاه ها میبینیم که اواخر ماه سپتامبر تا اواخر ماه آوریل در واقع فصل برگزاری نمایشگاه در این کشور است. درست سردترین ماههای سال آلمان!
البته که این سیاست گذاری، آفرین دارد. چرا که در این فصل ها توریست هائی که به قصد گردش به آلمان می روند بسیار بسیار اندک می باشند. هتل ها، رستورانها، شرکتهای حمل و نقل، آژانس های مسافرتی و بسیاری دیگر از شغل های وابسته کاملا"زمان بیکاری خود را سپری می نمایند. اما آنها با اتخاذ این سیاست درست ، کاری انجام داده اند که هتل های ألمان در زمان برگزاری نمایشگاه ها حتی در سردترین روزهای سال کاملا" پر از مسافر یا بهتر بگوییم ، توریست تجاری است.
اما با تمام آنچه گفته شد، گردشگری و بالاخص گردشگری تجاری در کشور ما، علی رغم وجود قابلیت بالقوه ای که دارد، صنعت ضعیفی است. هرچند شرایط بین المللی و تبلیغات ضدایرانی و اسلامی در جهان، به این ضعف دامن میزند، اما، مهمترین نقاط ضعف در این مساله، متوجه خود ایران و نهادهای هماهنگ کننده و متولیان امر، میشود.
 

ثبت نظر

aeucswet

20

cialis generic canada

Amoxicillin Itchy Bumps Rash Picture Teboorolve https://ascialis.com/ - cialis 20 mg KaveCahSeete Zithromax Cardiac Warning lauppyAparry <a href=https://ascialis.com/#>Cialis</a> pioloWrarp Baclofene Deces