آرشیو مجلات

نقش بانوان در روابط بین الملل 1398/08/21

article img

در جلسه ای که عصر سه شنبه در مرکز آموزش اتاق بازرگانی با هماهنگی کانون زنان بازرگان تشکیل شد، دکتر حسین کشیری، به آموزش اصول روابط بین الملل پرداخت و نقش زن در روایط بین الملل را شرح داد.
حسین کشیری دکترای روایط بین الملل و مشاور شهردار مشهد در دیپلماسی و امور بین الملل ،عضو هیئت رییسه مجمع جوانان سازمان همکاری های اسلامی ( ICYF ) و دارای مسئولیت های بین المللی دیگر است.
مشاور شهردار بحث خود را چنین آغاز کرد: اگر بخواهیم رواط بین الملل را به دو دوره تقسیم کنیم، دوره اول دوره ای است که حکومت ها همه چیز را به شکل سنتی در اختیار داشتند و امپراطوری ها و کشورگشایی ها در جریان بود. دوره دوم هم که مقارن با دهه نود میلادی بود، دولت ملت ها شکل گرفتند و این واژه به ادبیات روابط بین الملل ورود کرد.در این دوره نظریه جامعه شبکه ای نیز مطرح شد و مورد توجه قرارگرفت. اساس این نظریه چنین بود که کسی در روابط بین الملل موفق نخواهد شد، مگر اینکه در تعامل با دیگران باشد، چرا که جزیره ای عمل کردن هیچ وقت به نتیجه نخواهد رسید.
در دوره دوم مورد بحث، چند کلیدواژه مهم به چشم می آیند که از پایه های روابط بین الملل هستند. مثل سازمان های بین المللی که مهمترین آن سازمان ملل است، دیپلماسی عمومی که اقسام مختلفی از جمله دیپلماسی ورزش، دیپلماسی سلامت، دیپلماسی علمی و ... دارد و مهمترین دسته آن که کسب و کارهای برون مرزی با ان در ارتباط بیشتری هستند، دیپلماسی اقتصادی است. دیگر عبارت تاثبرگذار، جامعه شبکه ای است که فعالیت نت ورک را شامل میشود . مذاکرات B to B ، ارتباط با همتایان، شرکای اقتصادی و ذی نفعان از زیرمجموعه های همین عبارت است. امروزه شرکت بین المللی ای وجود ندارد که سهام آن متعلق به حداقل چهار یا پنج کشور نباشد. شایان توجه است که امروزه نقش شرکت های بین المللی بسیار مورد اهمیت است و تاثیرات عمیقی بر روابط بین الملل دارد. برای مثال ماجرای برجام و اتفاقات قبل و بعد آن نمونه بارز این تصمیمات شبکه ای به شما میرود. به این ترتیب یک شرکت به تنهایی نمیتواند با سایر کشورها وارد ارتباط شود، چرا که سیاستهای آن در ارتباط با دیگر ملل در هرتصمیمی دخیل خواهد بود. ااین مجموعه روابط همان اقتصاد سیاسی را شکل میدهند.
دکتر کشیری در ادامه گفت : اقتصاد سیاسی دو معیار مهم و تعیین کننده دارد به نام های مزیت نسبی و مزیت مطلق. مزیت مطلق آن ویژگی است که کسب و کار شما را از دیگر همتایان جدا می کند و در فعالیت آنان وجود ندارد. اما مزیت نسبی، آن مزیتی است که در همتایان شما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین دو معیار، هر کسب و کاری باید بتواند مزیت خود را نسبت به دیگر رقبا، توضیح و توجیه کند.
از دیگر واژه های اثرگذار در روابط بین الملل امروز، سازمان های بین الملل است. سازمان های بین المللی اساساً با این هدف تشکیل شده اند که تمرکز و دیکتاتوری را از بین ببرند و خود دو دسته دولتی و خصوصی هستند.
سازمانهای بین المللی دولتی، اصولاً در بخش وضع قوانین فعال هستند و سازمانهای بین المللی خصوصی این قوانین را به کار میگیرند. برای مثال سازمان ملل که در بخش های داخلی خود برای مقابله با پولشویی یا فساد، قانون وضع میکند.
عضو هیئت رییسه مجمع جوانان سازمان همکاری های اسلامی ( ICYF )، در شرح سازمانهای بین المللی خصوصی،ادامه داد که این سازمانها در اجرا فعال هستند و دو اصل در غالب انها وجود دارد.یکی جوانان و دیگری بانوان. بصورت خاص امروزه در سازمانهای بین المللی جهانی برای زنان و جوانان فیلدهای کاری مخصوص تعریف شده است و دلیل این امر این است که در حوزه جوانان لازم است در بخش های مختلف مثل اقتصاد و سیاست و ... جوانان تربیت شوند و جایگزین گردند و در حوزه بانوان هم کل پژوهش های عرصه بین الملل موید این نکته است که در مدیریت عرصه اقتصاد و روابط خارجی، بانوان از آقایان موفق ترند.در فهرست افراد تاثیرگذار جهان در دهه گذشته، تعداد زیادی از بانوان را میتوان یافت که هرکدام در عرصه جهانی اثرگذار بوده اند.در نهایت در میدان مدیریت اقتصادی و مدیریت بین الملل، بانوان در پژوهش ها و نظرسنجی های انجام شده، موفق تر عمل میکنند. برای مثال اکثر مدیران در حوزه کنترل کیفیت، زنان هستند. چرا که دقت زیادی به خرج میدهند .                                                                                                                   

نکته دیگر این که در حوزه حقوقی، ماهنوز نیاز به تخصص های مختلف حقوقی داریم، در حوزه های مختلف از جمله حقوق آبها، بیمه، صادرات یا واردات و دیگر حوزه های بین المللی تا حقوقدانان و وکلای ایرانی یتوانند در دعاوی بین الملل موفق و بااعتمادبه نفس شرکت کنند. چرا که فقط یک حقوقدان میتواند ظرافت انتخاب واژگان و اهمیت ان را درک کند. توصیه من به شرکتهای حقوقی هم این است که خود را به دو سلاح زبان و IT، مسلح کنند تا به این ترتیب تبدیل شوند به بیزینس من های بزرگ!
بحث آخر دکتر حسین کشیری پاسخ به این سوال بود که شرکتها میبایست دارای چه ویژگی هایی باشند که بتوانند پا به عرصه بین الملل گذارند؟
1-زبان صنفی که منظور از آن زبان شغلی و دانستن اصطلاحات تخصصی کسب و کارخود است.
2- IT، تسلط به فضاهای کامپیوتری و مجازی
3-فن مذاکره مثل پرهیز از خجالت و و رودربایستی یا صادقانه رفتارکردن
4-مهارت ارتباطی، که شامل مهارتهای کتبی و شفاهی است که قسمت دوم آن مهمتر است و مهارتهای چشمی یا کلامی از جمله آن است.
5-تشریفات، که از آن زمره میتوان به اصول صحیح طراحی و تقدیم کارت ویزیت، داشتن ایمیل مناسب و حوزه ارائه محصول، اشاره کرد.
قابل ذکر است که در پایان جلسه، سرکار خانم آذر کیانی نژاد، نایب رییس کانون زنان بازرگان خراسان، لوح تقدیری را از جانب کانون زنان، تقدیم دکتر حسین کشیری کرد.

تهیه شده در حقوق تجارت تجارت پویا

سعیده موسوی

ثبت نظر

kxyevhwg

20

Obserevem

Viagra Toulouse https://agenericcialise.com/ - buy cialis online usa Clomid By Mail <a href=https://agenericcialise.com/#>cialis generic release date</a> Tadalafil 20 Mg Buy Direct From India

buy cheap cialis discount online

Online Pharmacy Cr Teboorolve https://ascialis.com/# - Cialis KaveCahSeete viagra vs cialis levitra lauppyAparry <a href=https://ascialis.com/#>Cialis</a> pioloWrarp Albuterol If Swallowed